Czy warto pić syrop z agawy?

Agawa to roślina kaktusowata występująca w przeszło 100 gatunkach na obszarze od południowych części Stanów Zjednoczonych do północnych terenów Ameryki Południowej w klimacie gorącym oraz suchym. Szczególnie popularne są gatunki Agave tequiliana oraz Agave salmiana. Agawa kojarzona jest z wykorzystania do produkcji alkoholi – tequili, mezcal oraz pulque, natomiast niedawno także syropu słodzącego, jaki tworzy się zwłaszcza w Meksyku. Do uzyskania syropu z agawy stosuje się jej rdzeń, jaki wyglądem przypomina ananas oraz waży od 25 do 75 kg. Wyciąg z rdzenia możny w skrobię oraz inulinę jest wyciskany, natomiast potem gotowany bądź poddawany obróbce enzymatycznej do zdobycia syropu o dużej koncentracji fruktozy. Następnym krokiem jest rafinacja oraz filtracja. Ostatecznie dostajemy właściwie czysty cukier, chociaż we współzależności od wytwórcy ilość fruktozy w syropie może się wahać pomiędzy 56-92%, natomiast glukozy – 8-20%.

Syrop z agawy – wykorzystanie

Syrop z agawy ma spoistość rozcieńczonego płynnego miodu. Przypomina go także smakiem, jakiego siła zależna jest od barwy artykułu. Syrop jasny, złoty ma smak delikatny, prawie neutralny, złocistożółty jest trochę słodszy oraz bardziej wyrazisty, ciemnobrązowy natomiast wyróżnia się głęboką, karmelową nutą. Syrop z agawy można stosować do słodzenia soków – zarówno ciepłych, jak i zimnych, gdyż doskonale rozpuszcza się w wodzie o niskiej temperaturze. Nadaje się również do wypieków jako substytut cukru. Można zalewać nim naleśniki, sałatki owocowe, dołączać do musli, jogurtu, uzupełniać nim smak przypraw oraz sosów. Syrop doceniany jest poprzez wegan, jacy stosują go jako zastępnik miodu.

Syrop z agawy na zdrowie

Zestawiając syrop z agawy z białym cukrem, należy ze smutkiem stwierdzić, iż nie jest od niego lepszy. Natomiast jednak po to rezygnujemy ze standardowego cukru oraz zmieniamy go syropem z agawy, aby żywić się ekologicznie. No i nie tyć. Jednak okazuje się, iż fruktoza, jaką syrop jest przeprowadzony, zapewnia organizmowi coraz większe straty. Czyli przeradza się w tkankę tłuszczową, jaka zatrzymuje się na brzuchu oraz na organach umieszczonych w jamie brzusznej (zwłaszcza cierpi wątroba). Tak zatem od fruktozy się tyje, tyle iż zwłaszcza na brzuchu. Poza tymże fruktoza służy produkcji trójglicerydów. Owe natomiast przenoszą się w tętnicach, doprowadzając do arteriosklerozy. Na tymże nie koniec, ponieważ zbytek fruktozy wywołuje produkcję kwasu moczowego w większych ilościach, co może doprowadzić do przykrej oraz poważnej dolegliwości, którą jest dna moczanowa. Opinie dietetyków jednakże są podzielone. Poszczególni są zdania, iż pomimo wszystko, jest to artykuł dobry oraz polecany.